19 Kasım 2011 Cumartesi

Müzik Dersi sayfa 12 araştırma ödevi

Ritm Araçları

Marakas

Marakas, içerisindeki boşluğa yerleştirilen küçük sert parçacıkların sallanmanın etkisiyle birbirine çarparak ses çıkardığı bir tür vurmalı müzik aletidir.
Tahta, bambu ve platikten yapılan çeşitleri vardır. Genelde Afrika ve Latin Amerika müziklerinde kullanılır



Tef

Tef, yuvarlak bir tahta veya metaldan yapılmış kasnağa deri geçirilip gerdirilmesi yolu ile el ve parmak vuruşlarıyla müziksel ses çıkaran herkez tarafından sevilen çok eski geçmişlere dayanan, sadece türkler tarafından değil bir çok millet tarafından kullanılan klasik bir vurmalı müzik aletidir.

Tefin özellikleri:




Zil
Zil, Türk müziğinde ve diğer birçok Orta doğu ülkesinin müzik kültüründe var olan bir usul vurma çalgısıdır. Yuvarlak biçimlidir ve genellikle pirinçten yapılır, ama imalatında başka alaşımlar da kullanılabilmektedir. Ortasında deriden ya da ipten yapılmış tutamaklar bulunur. Bu tutamaklarla iki zil birbirine çarpılarak çalınmaktadır. Oryantal müzik icrasında kullanılan küçük zillerin çapı 5 cm civarındadır. Ayrıca mehter müziğinde kullanılan çeşitli boylarda ziller de vardır



Ritm Sopaları


20-40 cm çapında bir kasnak üzerine geçirilmiş ince gergin deriden yapılır.
Yöre kültürüne göre kasnağın etrafına zillerde takılır.
Araplardan avrupalılarda tef görmüş ve tefe kendi dillerinde tambour veya basque demektedirler.

Gelişim Alanları sayfa 68 araştırma ödevi

Psikomotor Gelişim

Tanımı ve Önemi: Çocuk organizmasını, yetişkinden ayıran en önemli özellik, sürekli büyüme, gelişme ve değişme süreci içinde olmasıdır. Bu değişim süreci içerisinde çocu­ğun gelişimi, görünür ve görünmez büyümeyi içerir. Görünür büyüme, bedenin boyutlarında, biçiminde ve oranındaki değişmedir. Görünmez büyüme ise iç or­ganlarda meydana gelen değişmedir. İşte bu görünür gelişimlerden bir tanesi mo­tor gelişimdir.Motor kelimesi tek başına "hareket" anlamına gelir. Yetişkinler gibi çocuğun da hareket etmeye ihtiyacı vardır. Çocuk doğduğu günden itibaren bu ihtiyacını gidermek için, yattığı yerden başını kaldırma, göğsünü kaldırma, ellerini, kolla­rını, bacaklarını hareket ettirme, dönme, emekleme gibi davranışları kazanır. Dü­şünülmeden, bağımsız olarak yapılan bu ilk hareketler daha sonra vücut hareket­lerine, zamanla dış uyarıcıların kontrolü ile çeşitli motor etkinliklere dönüşür. Bireyin eklem, kas ve ses tellerini amaçlı olarak kullanmasına motor hareketler denir. Çocukların motor davranışlarının gelişimi refleksler, duruşa ait hareketler, yürüme, koşma, atlama gibi beceriler şeklinde olmaktadır. Motor gelişim, fiziksel büyüme ve gelişme ile birlikte beyin - omurilik geli­şimi sonucu organizmanın isteme bağlı olarak hareketlilik kazanmasıdır. Kilo ar­tışı, boy uzaması ve kas gelişimine, diğer bir deyişle fiziksel gelişime paralel ola­rak hareket ve becerilerin kazanılmasında sinir sistemi ve kasların gelişimi önemli bir yer tutar. Bu becerilerin kazanılması doğum öncesi dönemde başlar ve ömür boyu devam eder.Tüm çocukların motor gelişiminde üç genel kuraldan söz edilebilir. Bunlar şu şekilde sıralanabilir:Gelişim baştan ayağa doğru olup, önce baş, sonra omuzlar ve kollar ve niha­yet bacaklar ve ayaklar gelişir.Hareketler merkezden dışa doğru gelişir. Beden ve omuz hareketleri bağım­sız kol hareketlerinden, el hareketleri parmak hareketlerinden önce gelir. Motor gelişim belirgin bir sıra izler. Çocuk önce durur, emekler, yürür, daha sonra koşar ve oturur.Çocuğun motor gelişimini bilmek onun eğitiminde de önemlidir. Bu durum motor gelişimde önemli olan olgunlaşma ve öğrenme ile açıklanabilir. Çocuğun yeni bir şey öğrenmesi için yeterli olgunlukta olması gerekir. Bu noktada çocu­ğun eğitiminde de motor gelişim göz ardı edilemez

Psikomotor Yetenekler

Psikomotor davranışların geliştirilmesi, tüm yaşam boyu sürer. Bu nedenle yüksek
öğretime devam eden öğrenciler, devam etmeyen akranlarına göre daha çok yeni beceri
kazanma ve daha önce kazandıkları becerileri geliştirme olanaklarına sahiptirler. Psikomotor
beceriler, bir işin yapılması sırasında kullanılan bilinçli zihinsel etkinliğin yönlendirdiği
koordineli kas etkinlikleridir. Örneğin el yazısı yazma, daktilo yazma, piyano çalma birer
psikomotor beceridir. Motor yetenek, vücudun bir ya da birden fazla organının katıldığı kas
hareketi ya da işlemidir. Psikomotor öğrenme, çocuğun doğumundan sonra psikomotor
yeteneklerin gelişmesine bağlı kalarak ve yaşı ilerledikçe hızlanarak devam eder. Çocuk
doğduğu anda hareket edebilecek ve bazı psikomotor davranışları yapabilecek durumdadır.
Hatta ana rahmindeyken bile bazı hareketler yaptığı, dış etkilere karşı bazı yalın tepkiler
gösterdiği bilinmektedir. Buna bakarak eğitimciler, eğitim-öğretimin doğumdan önce
başladığını söylerler. Doğumdan sonra psikomotor yetenekler hızla gelişir. Psikomotor
öğrenme, bu yeteneklerin gelişmesine bağlıdır.

Bu psikomotor yetenekler şunlardır: Dikkat, kuvvet, denge, tepki hızı, eş güdüm ve
esneklik


 Psikomotor Gelişim Basamakları
Psikomotor Gelişiminde Bireysel Farklılıklar ve Önemi

Çocuğun gelişimi, bireye ebeveynlerden geçen genlerin yani kalıtımın ve yaşadığı
ortamın (çevresel faktörlerin) etkisi altındadır. Tüm bireyler, kendi gelişim çizgilerinde
belirli bir sırayı izleyerek ilerleme kaydederler. Tüm gelişim dönemlerinde olduğu gibi
motor gelişiminde de dönemlere ilişkin yaş belirlemeleri yalnızca genel sınırlardır. Her
bireyin kendine özgü düşünme, hareket etme, hissetme, konuşma ve anlama biçimi vardır.
Psikomotor gelişim becerileri, genelde gözlenebilir beceriler olduğu için çocukta
gerçekleşen farklılıklar daha somut olarak fark edilir. Örneğin çocuğun geç yürümesi
ailelerde “acaba bir problem mi var?” sorusunu getirir. Oysa fiziksel bir sorun yoksa çocuk
birkaç ay geç olarak bağımsız yürüme becerisini geliştirebilir. Başlangıçta da belirtildiği
gibi psikomotor gelişimdeki farklılıklarda hem çevre hem de soya çekimin etkisi
bilinmektedir.
Ebeveynlerden kalıtsal olarak geçen özellikler, her çocuğun büyüme ve gelişme
oranını, boy uzunluğunu, kemik ve cinsiyet yönünden gelişimini tayin eder. Buradaki
bireysel ayrılık, çocuğun kalıtım yolu ile aldığı büyüme özelliklerine; becerileri, öğrenmeye
az ya da çok yetenekli olmasına dayanır.
Çevre; Çocuğun, doğup büyüdüğü çevre de psikomotor gelişmede etkilidir. Aile
yapısı, sosyoekonomik ve kültürel düzeyinin motor gelişiminde etkili olduğu yapılan
araştırmalarda da belirtilmiştir. Ailenin çocuğu motive edici olması korkularını anlaması ve
ona göre tavır takınması pek çok motor becerinin öğrenilmesinde etkilidir. Aynı zamanda
sosyoekonomik düzeyde sağlıklı beslenmenin öneminin olduğu düşünülürse sağlıklı motor
gelişimi becerileri kazanmada ilişkili olduğu gözlenebilir. Sağlıksız koşullar psikomotor
gelişimi engeller.
Çocuğun bulunduğu çevresel ortam da önemlidir. Apartmanlarda hareket kısıtlılığı
yaşayan çocukların, açık havada daha çok oyun oynayan, sportif tesislerden yararlanan
çocuklara nazaran motor becerilerinin daha az gelişmiş olduğu görülür.
Genelde, 6 aydan 1 yıla kadar kazanılan motor yetenek sayısında bireysel farklılıklar
görülmektedir. Bu bireysel farklılıklar, bazı çocukların yeni motor becerileri öğrenmeye
neden hazır olup olmadıklarını açıklayabilir.
 
Psikomotor Gelişimin Diğer Gelişim Alanlarıyla İlişkisi
Psikomotor gelişim; düzenli ve sağlıklı beslenme, yaşam şartları, giyim gibi temel
ihtiyaçlarla sıkı sıkıya ilişkilidir. Sosyoekonomik düzeyleri düşük ailelerde, yetersiz ve
dengesiz beslenme sonucunda çocuklar hastalanmaktadır. Yaşadıkları çevre şartlarının
olumsuzluğu, beslenme ve giyim problemleri psikomotor gelişimi olumsuz ölçüde etkiler.
Bu olumsuzluklar çocuğun sadece motor gelişiminde değil; sosyal,duygusal,zihinsel
gelişimlerini de etkilemektedir.

Zihinsel gelişim süreçlerinden olan algısal yetenekler ve beceriler, çocukların hareket
becerilerini kazanmada önemli bir etken olarak rol oynar. Algısal motor yetenekler ve
öğrenmeye hazır olma, olgunlaşmış beceri kavramlarının kazanılmasına ve geliştirilmesine
yardımcı olur. Ayrıca motor gelişim, çocukların beş duyusunun (görme, işitme, dokunma, tat
alma, koklama ) olgunlaşması ile dışarıdan gelen çeşitli uyarıcılara karşı algılayarak tepki
vermesine neden olur.
Motor gelişim; çocukların çevre ile iletişim kurmasında, yaşamlarını devam ettirmede
önemli yer tutar. Çocuklar, motor becerilerini oyun içerisinde keşfederler. Çocuk, oyun
sayesinde diğer bireylerle sosyal iletişime girerek toplum içerisinde sosyalleşir.
Yaratıcılıkları gelişir. Böylece çocuğun kendine olan öz güveni artar, kendini yeterli hisseder
ve olumlu benlik kavramı kazanır.



 

18 Kasım 2011 Cuma

Çocuk Ruh Sağlığı Dersi Çocukları tanımada ve değerlendirmede dikkat edilmesi gereken noktalar (sayfa 22 uygulama faaliyeti 1 )

Çocukları Tanımanın Önemi


Bir dini inanışa bağlı olmada, tabii ve şuur dışı bir taraf olduğu gibi, bir de isteyerek ve bilerek inanma hali, yani eğitim yoluyla işleniş yönü vardır. Bu itibarla, tesir ve telkin yolu bakımından dini eğitim, ancak bir sistem dahilinde yapıldıkça istenilen başarı sağlanabilir. Dolayısıyla din eğitimi ve öğrenimde genel eğitimin temelleri olan psikoloji ve pedagoji kurallarının bilinmesi kaçınılmazdır.
Çünkü çocuğu tanımak, onun ruh ve beden gelişimini doğru olarak tesbit etmek, eğitim-öğretim yapabilmenin ilk şartıdır. Din eğitimi gibi hassas bir konunun en önemli kısmı olan iman duygusunun işlenişi hususunda, çocuğun psikolojik yapısının çok iyi bilinmesi gerekmektedir. Rousseau bu gerçeği, "çocuk zekasını çok iyi tanıyan bir zatın onlara mahsus bir akaid kitabı yazmasını pek isterim" ifadesiyle dile getirmektedir.
Çocuğun ruhi yapısını tanımak da psikolojik bir prensiptir. Nasıl ki çiftçi toprağını, heykeltıraş da işlediği mermerin cinsini ve özelliğini tanımak zorundaysa, eğitimciler de çocuğu her yönüyle, bütün karışıklığı ve sadeliğiyle tanımak mecburiyetindedir.
Bu ifadeler, öncelikle çocuğun duygusal ve ruhsal gelişimi hakkında bilgi sahibi olmanın gereğini belirtmektedir. Bu itibarla bundan sonraki konularda, çocuğun gelişimini çeşitli yönlerden ele alan eserleri tahlil ederek, çocuğun psikolojik yapısı hakkında bilgiler sunacağız. Çocuğun psikolojisini daha iyi tanıyabilmek için, çocukluk çağını çeşitli devrelere ayırarak incelemeliyiz

Çocukları Değerlendirmede Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar

 Çocukların gelişimsel özelliklerinin bilinmesi, yardıma ihtiyaç duydukları
alanların ve güçlü yönlerinin tespit edilmesini sağlar.
 Çocukların ihtiyaçlarını karşılayacak etkili ve kaliteli eğitim programlarının
oluşturulmasını sağlar. Çocukları tanımak için atılan adım sağlam bir başlangıç oluşturur.
 Çocukların özelliklerine uygun öğrenme yöntem, teknik ve araçların seçilmesi
ve böylece etkili ve kaliteli öğrenme ortamlarının düzenlenmesine temel oluşturur.
 Çocukları güçlü ve gelişmeye açık özel gereksinmelerinin erken yaşlarda fark
edilerek desteklenmesini, yönlendirilmesini sağlar.
 Çocukların kendi kendilerini tanımalarına fırsat yaratarak, bireysel ve sosyal
farkındalıklarını geliştirir.
 Çocukların gelişimlerindeki ilerleme ya da sapmaları ölçmeyi sağlar. Böylece
çocuk hakkında bir profesyonel olarak aileleri bilgilendirmede güvenilir bir
rehberlik hizmeti vermek mümkün olur



Çocuk Ruh Sağlığı Dersi Bigi Formu

…………………..  ANAOKULU
KİŞİSEL BİLGİ FORMU
ÇOCUĞUN
Adı-Soyadı                            : ………………………….
Doğum Tarihi                         : ………………………….
Cinsiyeti                                 : ………………………….
Kabul Tarihi                           : ………………………….
Okula Geliş Nedeni               : ………………………….
Ev  Adresi ve Tel.                  : ………………………….
………………………………………………………………
………………………………………………………………
ANNE
Adı-Soyadı                            : ………………………….
Doğum Tarihi                         : ………………………….
Mesleği                                   : ………………………….
Çalışma Saatleri                     : ………………………….
Açık İş Adresi                                   : ………………………….
………………………………………………………………
Ev Adresi ve Tel
(Anne-baba ayrı ise)               : ………………………….
………………………………………………………………
Sağ  (   )                     Öz (   )                         Üvey (   )



                                                                    
BABA
Adı-Soyadı                            : ………………………….
Doğum Tarihi                         : ………………………….
Mesleği                                   : ………………………….
Çalışma Saatleri                     : ………………………….
Açık İş Adresi                                   : ………………………….
………………………………………………………………
Ev Adresi ve Tel
(Anne-baba ayrı ise)               : ………………………….
………………………………………………………………
Sağ (   )                     Öz (   )                      Üvey (   )



                                                                    
III. ŞAHIS
Adı-Soyadı                            : ………………………….
Yakınlık Derecesi                   : ………………………….
İş Adresi                                 : ………………………….
İş Telefonu                             : ………………………….
Ev Adresi                               : ………………………….
Ev Telefonu                            : ………………………….
Anne – Baba ayrı ise çocuk kiminle yaşıyor?
Anne (   )         Baba (   )      Anneanne (   )        Babaanne (   )          Diğer (   )



                                                                                                               
KARDEŞLER
            ADI                               DOĞUM TARİHİ                      EĞİTİM DURUMU
1- ……………………               ……./ ……./ …….                                     …………………
2- ……………………               ……./ ……./ …….                                    …………………
3- ……………………               ……./ ……./ …….                                   …………………
4- ……………………               ……./ ……./ …….                                     …………………
5- ……………………               ……./ ……./ …….                                    …………………


AİLEDE BİRLİKTE YAŞAYAN DİĞER KİŞİLER
          ADI                      YAKINLIK DERECESİ             YAŞI          EĞİTİM DURUMU
1- ………………..             ……………………               ……….        …………………………
2- ………………..             ..…………………..               ……….        …………………………

13 Kasım 2011 Pazar

Erken çocukluk ve özel eğitim ilkeleri ve kurumları sayfa 15 etkinlik 6

 Mehmet Rıfat Yalman İ.Ö.O

    Mehmet Rıfat Yalman İ.Ö.O 'unda yapılan boyama etkinliği hakkında bilgi vereceğim ;

  • Öğrenciler üstlerinde isimleri yazan önlükleri giydiler.
  • Öğrencilerin getirdiği kuru boyaların kutularında isimleri yazılıydı ve  bu boyalar öğrencilere dağıtıldı.
  • Onların getirdiği ve yine üstlerinde öğrencilerin isimlerinin yazalı olduğu boya kitapları dağıtıldı.
  • Hepsi boya kitaplarını alıp öğretmenlerinin gelmesini beklediler.
  • Öğretmenleri geldiğinde boyama yapmaya başladılar.
  • Arkadaşlarının boyalarını izin isteyerek aldılar.
  • Boyalarını arkadaşlarıyla paylaşıyorlardı.
  • Boyama çalışması yaparken düzgünce boyamaya özen gösteriyorlardı.
  • Çalışma sırasında çok gürültülü bir ortam oluşmadı.
  • Çalışma sırasında da öğretmenlerini dinliyorlardı.
  • Belli bir süre sonra etkinlik sona erdi ve herkes kendi  boya kalemini topladı.
  • Öğretmenleri boya kitaplarını topladı.